Voor als je je in de drukte van het basisonderwijs een beetje bent verloren en op zoek bent naar meer balans, plezier en waardering!
Je kan er zelf ongetwijfeld een paar aan toevoegen 😉
Je kwam om een verschil te maken, om kinderen te helpen groeien en ontwikkelen. Maar nu gaat er heel veel tijd en energie naar andere zaken.
Daarnaast moeten dingen steeds weer anders door alle partijen die zich met het onderwijs bemoeien. Je hebt ’t allemaal maar gewoon te doen.
Resultaat? Jij ligt ‘s avonds uitgeput op de bank.
Als leerkracht herken ik me zó in dit boek. Vanaf de eerste pagina wist ik: dit is precies hoe ik me soms voel. Het begint met een realistische en soms pijnlijke schets van de dagelijkse hectiek in het basisonderwijs, waarbij het lijkt alsof je nooit voldoende kunt doen. Van de constante stroom van kinderen die je aandacht vragen tot het altijd aanwezige gevoel dat je tekortschiet door alle bijzaken die erbij komen kijken – dit boek beschrijft het allemaal met humor, kwetsbaarheid en eerlijkheid.
Door Esther Veldhuis, leerkracht groep 6
22 jaar lang stond ik zelf met hart en ziel voor de klas. Als specialist in het kleuteronderwijs, mét een kast vol diploma’s en een hoofd vol ervaring. Maar ergens verloor ik mezelf een beetje, terwijl ik me door eindeloze vergaderingen, poepbroeken en veranderingen in het systeem worstelde.
Als leerkracht ben je altijd bezig met de ontwikkeling van anderen. Maar die van jezelf? Die blijft ergens in een stoffige hoek van het lokaal liggen, tussen de nietjes en kapotte stiften. Het is tijd om daar verandering in te brengen.
De auteur, zelf een ervaren leerkracht, deelt haar persoonlijke verhaal over hoe ze zichzelf kwijtraakte in haar werk en uiteindelijk thuis kwam te zitten door de stress. Ze schrijft op een manier die zowel grappig als herkenbaar is. Iedereen die ooit als leerkracht heeft gewerkt, zal zich onmiddellijk kunnen inleven in haar ervaringen met de chaos van het klaslokaal, het gevoel van waardeloosheid en de oneindige lijst van taken die niets met lesgeven te maken lijken te hebben.
Door Marije Steggers, leerkracht groep 1/2
Na jaren rennen, vliegen, stressen en mezelf voorbijlopen, kwam ik zelf thuis te zitten. Ik was letterlijk ziek van de stress.
Opeens had ik tijd om na te denken: niet over het werk, maar over mezelf. Waarom overkwam mij dit eigenlijk? Ik, met al die diploma’s? En vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik niet opnieuw op dit punt beland?
Ik heb alles geprobeerd, van NLP tot Systemisch werk en van Provocatieve Coaching tot meerdere jaarprogramma’s in persoonlijke ontwikkeling. Uit al deze ervaringen deel ik de beste lessen met jou.
Ik sta nu sterker dan ooit en help vanuit mijn eigen bedrijf andere leerkrachten om weer met plezier en energie voor de klas te staan. Een aantal van hen delen ook hún verhaal in dit boek.
Niet alleen het herkenbare verhaal is waardevol, maar vooral ook de praktische oplossingen. Het 10-stappenplan biedt concrete handvatten om weer regie te nemen over je eigen ontwikkeling en om jezelf niet te verliezen in de waan van de dag. De oefeningen zijn eenvoudig toe te passen, en de verhalen van andere leerkrachten maken duidelijk dat persoonlijke groei echt mogelijk is – zelfs in het hectische onderwijs.
Door Judith Bakker, intern begeleider
Ik was vooral geraakt door het idee dat, om goed voor de kinderen in je klas te zorgen, je eerst goed voor jezelf moet zorgen. Het boek herinnert je eraan dat persoonlijke ontwikkeling geen luxe is, maar een noodzaak als je met plezier en energie voor de klas wilt blijven staan.
Door Eric de Bruin, leerkracht groep 7/8
Op jóuw manier, met plezier en waardering (en vooral zonder een banaan op je hoofd).
Nu voor slechts €15,99
Verschijningsdatum: eind maart