Over Jacqueline van den Heuvel

Jac raakt de Kern | Onderwijscoach | Jacqueline van den Heuvel

De reden dat ik juf wilde worden was, omdat ik daar volledig mijn eigen talenten in kon benutten.

Ik vind het geweldig om aan te kunnen sluiten bij de wonderlijke belevingswereld van het jonge kind, waarbinnen alles mogelijk is, er geen grenzen zijn. Een wereld waarin iedereen iets kan toevoegen op zijn eigen manier, met zijn eigen unieke van nature al aanwezige talenten.

Door als authentieke leerkracht een uitdagende omgeving te creëren, en kinderen te laten ontdekken en leren, vind ik het mooiste dat er is.

Zo is dat voor mij ook in het werken met volwassenen.
Ik zeg vaak:

“Kinderen zijn kleine mensen en mensen zijn grote kinderen”

Dat wat in de kern leeft, bij kind en volwassene is wat hen drijft om plezier te hebben en groei te ervaren in werk of een activiteit. Soms zijn er factoren die belemmerend zijn om dat te kunnen bereiken.

Wat die factoren zijn, zie je soms zelf niet. Het kan ook zo zijn dat je niet meer datgene doet wat voor jou werkt, of waar je goed in bent. En dat merk je direct aan de reactie van je groep of team.

Ik kijk graag met je mee om jouw talenten volledig uit de verf te laten komen!

Het is altijd een wisselwerking.

Na jarenlang voor de klas te hebben gestaan. Werd ik bouwcoordinator , studenten en mentorenbegeleider, intern begeleider en jonge kind specialist. Ik merkte, hoe belangrijk het is om de verschillende lagen binnen het onderwijs met elkaar te verbinden. Van leerkracht naar kind. Van directie naar leerkrachten. Van ouders naar leerkrachten. Van bestuur naar team. En vice versa. Het is altijd een wisselwerking waarbinnen goede afstemming en heldere communicatie belangrijk is. Om elkaars kwaliteiten te zien en te benutten. En daarin eigen verantwoordelijkheid te geven en te nemen.

"Practice what you teach"

In theorie, zijn theorie en praktijk hetzelfde. In de praktijk niet. Dat weet elke leerkracht. Daarom houd ik van Practice what you teach. Ontwikkelen door doen.

Als coach, kan ik vaak die spil zijn, tussen dat wat al aanwezig is en dat wat er nog nodig is. Ik vind het heerlijk om te zien dat van daaruit weer een fijne werkflow ontstaat.

  • Ik ben gefascineerd door nieuwe ideeën en kan daarbinnen strategisch denken. Dit betekent dat ik het verband zie tussen dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben.
  • Ik word geïntrigeerd door de unieke kwaliteiten van ieder mens, en benut deze om ze productief te laten samenwerken.
  • Ik concentreer me op de sterke punten om de prestaties van personen en groepen te verhogen. Ik wil graag iets wat goed is transformeren naar iets dat buitengewoon is.
  • Ik heb een breed scala aan kennis en ervaring op de werkvloer, als kleuterspecialist en intern begeleider, in teams als trainer en deel deze graag om mensen verder te helpen hun eigen talenten verder te ontwikkelen.
  • Ik maak o.a.* gebruik van NLP-technieken. Hiermee kan ik aansluiten bij ieder individu. En helder afstemmen wat er nodig is.

 

*vanuit mijn opleidingen werk ik met: CORE NLP instrumenten, Enneagram, Gallup strenghts, de vier b’s van Basisontwikkeling.